Aktualności
Erasmus + Mobilność kadry
Erasmus + Mobilność kadry
Po nauce, przygodzie jest czas na podsumowanie.
Projekt, który był realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej im. Janiny Wierzchowskiej w Liśniku Dużym nosił nazwę „LocalEUROPORTAL, czyli otwarcie na Europę i transfer wiedzy” i trwał od 03.06.2018 r. do 02.02.2020 r. Zadania realizowane w trakcie trwania projektu miały na celu podniesienie kompetencji językowych i metodycznych nauczycieli, umiejętności komunikowania się pracowników, promowanie świadomości międzykulturowej oraz korzyści jakie niesie za sobą nauka języków obcych. Zakładanym efektem było podniesienie jakości pracy szkoły, otwarcie na innowacyjne metody nauczania, różnorodność językową i kulturową, wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz innowacyjnych metod nauczania, uatrakcyjnienie procesu nauczania, pokonanie różnic i barier kulturowych, podniesienie pozytywnego wizerunku i prestiżu szkoły w środowisku lokalnym.
W projekcie udział wzięło siedmiu nauczycieli, którzy wyjechali łącznie do trzech krajów i pięciu miast, takich jak: St. Julians-Malta, Dublin-Irlandia oraz Oxford-Zjednoczone Królestwo i Londyn-Zjednoczone Królestwo. Placówka zdecydowała się na jak największe zróżnicowaniu miejsc, do których wyjadą nauczyciele, aby mogła stać się „lokalnym europortalem”, miejscem, które gromadzi i transferuje dobre praktyki stosowane w UE, co jest zgodne z odzwierciedlającym cele szkoły tytułem projektu. Pierwsza nauczycielka wyjechała do Dublina, gdzie ukończyła kurs w Centre of English Language Studies Limited, następnie dwie nauczycielki wyjechały do Londynu i uczestniczyły w kursie w St Giles International, kolejne dwie ukończyły kursy w The Lake School of English Oxford Limited. Ostatnie dwa kursy odbyły się na Malcie: w European School of English oraz kurs metodyczno-językowy w ETI Executive Training Institute Malta.
Po powrocie z kursów szkoleniowych zrealizowaliśmy wiele różnych działań, które pozwoliły na realizację założonych celów. Były lekcje pokazowe z biologii, chemii z wykorzystaniem technik i metod innowacyjnych i metody CLIL. Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej przedstawiano rezultaty szkoleń w formie prezentacji i wykładu na temat szkolenia oraz kraju, w którym miało ono miejsce. Po szkoleniu metodyczno-językowym odbyło się spotkanie z nauczycielkami języka angielskiego w celu przekazania najciekawszych propozycji metodycznych w oparciu o materiały z warsztatów unijnych realizowanych na Malcie. Powstała baza materiałów do wykorzystania na lekcjach oraz baza scenariuszy opracowanych na podstawie szkoleń metodycznych, które są wykorzystywane na lekcjach języka angielskiego.
Zdobyte doświadczenia z zakresu metodyki nauczania języka obcego ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej są cały czas wprowadzane i realizowane na zajęciach języka angielskiego w naszej szkole. Zorganizowano w szkole Tydzień Europejski z Erasmusem, podczas, którego uczniowie z klas IV-VIII, w różnych formach (taniec, śpiew, prezentacje, wystawy itp.) przedstawili najważniejsze informacje i ciekawostki o krajach takich jak: Malta, Francja, Irlandia, Wielka Brytania, Hiszpania. Zorganizowano zawody sportowe w dyscyplinach pochodzących z krajów do których nauczyciele odbyli mobilność, smaki kuchni, poznali kulturę, zwyczaje, zabytki tych krajów. W czasie ferii zimowych (2019) uczniowie wzięli udział w zajęciach z programowania mini robotów, co po części wiązało się z umiejętnością posługiwania się językiem obym. W roku szkolnym 2019/ 2020 uczniowie klas: piątej i szóstej uczestniczyli w zajęciach z programowania (tu również potrzebna była znajomość języka angielskiego). Nauczyciele szkoły wzięli udział w szkoleniu eTwinnig czego efektem było m.in. wysyłanie kartek świątecznych przez uczniów naszej szkoły do uczniów z innych krajów. W odpowiedzi nasi uczniowie również otrzymali kartki od swoich rówieśników. W remach eTwinnig uczniowie pisali również kartki z życzeniami świątecznymi do królowej Elżbiety II.
Wpływ szkoleń zagranicznych na uczestników to przede wszystkim podniesienie kompetencji w zakresie metodyki nauczania języka angielskiego, podniesienie kompetencji językowych i zwiększenie motywacji do uczenia się przez całe życie. To także większa wrażliwość na różnorodność społeczną, językową i kulturową oraz pokonanie uprzedzeń kulturowych i barier językowych, nabycie umiejętności efektywnej współpracy w grupie oraz rozwój osobisty. Wszystkie mobilności realizowane przez nauczycielki naszej szkoły były okazją do zdobycia doświadczenia i kompetencji, które są i będą wykorzystywane w trakcie kolejnych lat pracy szkole podstawowej. Wyjazdy na szkolenia jak i wszystkie działania realizowane w ramach projektu promują wśród całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, innych pracowników szkoły) potrzebę nieustannego kształcenia się, doskonalenia warsztatu pracy i podnoszenia umiejętności językowych, a także rozwijania kompetencji kluczowych. Ze względu na różnorodność wiekową uczestników projektu łatwo jest ,,udowodnić”, że warto podejmować działania na rzecz rozwoju osobistego przez całe życie, w każdym wieku. Działania projektowe mają znaczący wpływ na społeczność uczniowską szkoły poprzez zwiększenie świadomości kulturowej, poszerzenie horyzontów młodzieży oraz otwarcie na inne kultury. Wzrost wiedzy przedmiotowej i zainteresowania krajami anglojęzycznymi to kolejny ważny aspekt upowszechniania rezultatów projektu. Podniesienie jakości pracy szkoły, otwarcie na innowacyjne metody nauczania i uatrakcyjnienie procesu nauczania jest znaczącym efektem działań projektowych w naszej instytucji. Spodziewane rezultaty projektu to wzrost kompetencji i wiedzy uczestników poprzez udział w konkursach z języka angielskiego i zdobywanie sukcesów przez uczniów, większe zaangażowanie w projekty międzynarodowe typu eTwinning.. Również podniesienie pozytywnego wizerunku i prestiżu szkoły w środowisku lokalnym. Zwiększyło się też zaangażowanie uczniów w inicjatywy realizowane przez szkołę, wzrosła świadomość jakie są ich perspektywy w UE oraz szacunek do nauki języków.
W perspektywie długofalowej spodziewany wpływ projektu to wprowadzenie w naszej szkole CLIL( nauczanie przedmiotów lub wybranych ich elementów w językach obcych). Placówka dzięki temu poszerzy swoją ofertę edukacyjną, ulepszy swoje autorskie inicjatywy np. program nauczania obsługi komputerów skierowany do młodszych dzieci. Sposób nauczania zyska na atrakcyjności, poprawi się też wymiana informacji i poszerzy zakres narzędzi i metod stosowanych do pracy z uczniem. W długoterminowej perspektywie, placówka nawiązała dialog dydaktyczny w wieloma szkołami. Przy dalszym utrzymaniu aktywności w obszarze pogłębiania wiedzy, stała się „lokalnym europortalem”- miejscem, które wiedzie prym w gromadzeniu i przekazywaniu dobrych praktyk i motywuje do podobnej aktywności pozostałe szkoły.
Opublikowano: 28 kwietnia 2020 07:57
Kategoria: Aktualności
Wyświetleń: 246
Gmina Gościeradów